- Crypto-evangelisten schermen met het begrip Web3, dat verwijst naar een utopia waarin gebruikers van het internet veel meer individuele controle hebben.
- Een dergelijk visioen is al vaak verkondigd in de afgelopen decennia door techgoeroes, maar de praktijk pakte steevast anders uit.
- De kans dat Web3 opnieuw leidt tot de vorming van een beperkt aantal megabedrijven dat het gros van de winst en macht naar zich toetrekt, is behoorlijk groot.
- Lees ook: Medeoprichter Vitalik Buterin van Ethereum waarschuwt voor massale speculatie met digitale NFT-kunst: ‘Het wordt een ander soort gokken’
ANALYSE – “Fortune favors the brave”, verklaarde de Amerikaanse acteur Matt Damon in een recente reclame. Wandelend in een omgeving van door computers gegenereerde beelden van ontdekkingsreizigers en avonturiers, vertelde Damon kijkers hoe zij zich bij de rangen van deze dappere mensen konden voegen: door cryptovaluta te verhandelen op Crypto.com.
De boodschap van de reclame van Crypto.com is eenvoudig: cryptovaluta en de blockchain zijn de toekomst.
Het idee van de blockchain, een digitaal logboek waarop transacties tussen partijen worden vastgelegd met behulp van een gedecentraliseerde verificatiemethode, bestaat al jaren. Met de introductie van de bitcoin in 2009 werd het ook daadwerkelijk in de praktijk geïntroduceerd.